A definition of art:
Art is that which is made with the primary purpose to stimulate the human senses, as well as the mind.
Explanation:
An artwork is assessed by how well it stimulates emotions, thoughts and feelings through the senses. The effect often arises from a combination of beauty and originality, through the message it carries, and sometimes in some indefinable way. But the strength of the emotion, the amount of people being moved, how well its effect is valued, and how long the artworks influence lasts, all contribute to the degree of art. Timeless masterpieces in art meet all these criteria to a great extent.
Something is less likely to be regarded as art if it only stimulates the senses without evoking much thoughts or emotions, or when it has a different primary purpose.
Examples; a picture of a unicorn can be visually pleasing, but it usually won't evoke many thoughts. However, if the unicorn is portrayed in an original meaningful context, it can be considered as art. Elevator music won’t easily be considered art, while complex and emotionally compelling music will.
Movies can also be considered as an art form. Some films stimulate the senses a lot. But when a film does not really have a 'message' or carry strong lasting emotions, it exerts little influence on its audience or on the film world. Succes is not equivalent to artistic value. It can be argued that some very successful movies were intentionally made to make profit, and those movies are usually not regarded as very 'artistic'.
An architectural structure such as a bridge can also be viewed as a work of art. But a bridge does not have the primary purpose of stimulating the senses, so bridges are generally not considered to be art.
Something that was not originally made as a work of art can be elevated to art. The urinoir by Duchamp is the primary example. At that moment the object lost its original purpose, and received the new intention to evoke thoughts and emotions, and thus became a real work of art.
-Johannes Hogebrink, 2007
Nederlands:
Een definitie van kunst:
Kunst is dat wat gemaakt is met de vooropstaande bedoeling om de menselijke zintuigen èn de geest te prikkelen.
Toelichting:
Een kunstwerk wordt beoordeeld aan de hand van de aard en mate van de zintuigelijke en emotionele prikkeling die het teweeg brengt. Vaak komt effect voort uit een combinatie van schoonheid en originaliteit, soms op ondefinieerbare wijze. Maar de kracht van de emotie, de hoeveelheid mensen die wordt geraakt, hoe goed het effect wordt gewaardeerd, en hoeveel invloed het heeft of achteraf blijkt te hebben gehad draagt allemaal bij aan de mate van kunst. Tijdloze meesterwerken in de kunst voldoen aan dit alles in hoge mate.
Iets wordt minder snel als kunst beschouwd als het slechts de zintuigen prikkelt zonder veel emoties of gedachten op te wekken, of een andere intentie heeft dan dat.
Voorbeelden; een afbeelding van een eenhoorn kan er mooi uitzien, maar prikkelt niet de geest. Is de eenhoorn echter in een originele context geplaatst die sterke emoties of gedachten oproept, dan zal het eerder worden beschouwd als kunst. Een gezellig achtergronddeuntje wordt minder snel als kunst beschouwd dan een emotioneel meeslepend muziekstuk.
Films kunnen ook worden beschouwd als kunst. Sommige films stimuleren de zintuigen heel sterk. Maar wanneer een film weinig origineel is, niet echt een boodschap heeft en geen blijvende emoties opwekt, oefent deze weinig invloed uit op haar publiek, noch op de filmwereld. Het succes van een film staat niet gelijk aan de artistiek waarde. Van sommige bijzonder succesvolle films valt te beargumenteren dat ze zijn gemaakt met winstoogmerk als primair doel, en deze worden dan ook meestal beschouwd als minder artistiek.
Een architectonisch bouwwerk zoals een brug kan ook als kunstwerk worden beoordeeld. Maar omdat een brug een ander vooropstaand doel heeft dan het prikkelen van de zintuigen, wordt een brug over het algemeen niet beschouwd als kunst.
Soms kan iets wat oorspronkelijk niet gemaakt is als kunstwerk tot kunst worden verheven. Het urinoir van Duchamp is het beste voorbeeld. Het voorwerp verloor op dat moment zijn oorspronkelijke bedoeling en kreeg de nieuwe bedoeling om de menselijke geest te prikkelen, en werd zo een kunstwerk.
-Johannes Hogebrink, Amsterdam, 2007